Андріївська
загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Учитель: Гайдаш
Валентина Миколаївна
Математика, 2
клас
Тема. Розв’язування
вправ і задач на застосування таблиці ділення на 3. Правило знаходження
периметра квадрата і прямокутника.
Мета. Вправляти у
застосуванні випадків табличного ділення на 3 під час розв’язування прикладів і
задач; удосконалювати обчислювальні навички; формувати вміння знаходити
периметр квадрата та прямокутника; розвивати творче мислення, математичне
мовлення, вміння порівнювати, аналізувати, робити
висновки; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Обладнання. Таблиця
множення, картки для індивідуальної роботи, групової роботи, геометричний
матеріал, таблиця для усних обчислень, Снігурик, ягоди горобини для оцінювання.
Хід
уроку
I.
Організація класу.
Сядьте,
дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Настрій на урок візьмемо,
Працювати розпочнемо.
Усміхнімося ще раз,
Бо у
нас найкращий клас.
II.
Перевірка домашнього завдання.
1. Робота в парах.
Взаємоперевірка таблиці ділення на 3.
2. Назвіть числа ,
які діляться на 3.(ланцюжком)
3. Гра «Хто швидше»
За відповіддю склади вираз на множення.
(12,
10, 18, 24)
4. Діти, сьогодні
на урок до нас завітав Снігурчик. Як ви думаєте, чому він залетів до нашого
класу? (Відповіді дітей.) Надворі зима. Холодно. Він змерз. А ще він зголоднів,
бо все вкрите снігом. І Снігурчик не може знайти собі їжу. Він хоче, щоб ми
його нагодували.
А
чому пташкам треба допомагати взимку? (Бо вони приносять користь, поїдають
шкідливих комах.)
А
чим люблять поласувати снігурі? (Горобиною)
Тож
будемо гарно працювати на уроці, щоб більше зібрати ягід горобини для
Снігурчика.
III. Повідомлення
теми і мети уроку. (Учень читає запис на дошці.)
Мотивація
навчальної діяльності.
Таблиці
множення і ділення
Малята
поважають,
Для
чисел 2 і 3 їх на «відмінно» знають,
Бо
розуміють, ці таблиці треба знати,
Щоб
всі задачі вміти швидко розв’язати.
IV.
Актуалізація опорних знань.
1. Вправа
«Карусель». Учні стають у два кола. Ті, що стоять у внутрішньому колі,
розташовані спиною до центру, а ті, що стоять у зовнішньому колі, – обличчям до
центру, таким чином учні стоять один проти одного. Внутрішнє коло нерухоме,
зовнішнє – рухоме: за сигналом учителя всі його учасники пересуваються праворуч
і опиняються перед новим партнером. При цьому всі учні тримають в руках картку
з прикладом з таблиці множення або ділення на 2 і 3. Мета – пройти все коло,
називаючи всі відповіді прикладів таблиць, які бачать перед собою. Чи були
такі, що помилялись?
2. Індивідуальна
робота.
Три
учні працюють біля дошки за картками.
Картка
№ 1.
Встав
пропущені числа.
3 • =
21 +
8 = 15
: 3 =
5 - 6 = 28
Картка
№ 2.
Порівняй,
постав знак > , < або = .
3 +
3 + 3 3 • 4
2 •
9 3 • 6
Картка
№ 3.
З’єднай
стрілками рівні вирази.
3+3+3+3+3 2 • 4
2+2+2+2 3 • 5
3+3+3 3 • 3
3. Решта учнів
працюють за таблицею. Які геометричні фігури ви бачите?
Знайдіть
суму чисел у кругах.
Знайдіть
різницю чисел у чотирикутниках.
Знайдіть
добуток чисел у п’ятикутниках.
Знайдіть
частку чисел у зеленій і жовтій фігурах.
На скільки число
в червоній фігурі більше ніж в синій?
4. Усне
розв’язування задач.
А)
За три однакові тістечка заплатили 18 грн.
Скільки гривень коштує одне тістечко?
Б)
За три однакові шоколадки заплатили 27 грн.
Скільки коштує одна шоколадка?
В)
У бабусі було 15 червоних тюльпанів. Вона склала
їх у три однакові букети. Скільки тюльпанів у кожному букеті?
V.
Робота за темою уроку.
1. Хвилинка
каліграфії. Серед чисел виберіть ті, що діляться на 3 і запишіть їх у зошит
каліграфічно.
4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
2. Виконання
завдання № 572 (с. 89).
Колективна робота з поясненням і записом на дошці верхнього
рядка. Нижній рядок учні обчислюють самостійно.
Фізкультхвилинка
3. Робота над
задачею № 573.
Чи можемо зразу відповісти на запитання задачі?
(Ні) Чому? (Тому, що невідомо скільки залів у 8 магазинах.) Як знайти? Яку дію
треба виконати? (2 • 8 = 16) Чи можемо тепер відповісти на запитання задачі?
(Так) Прочитаємо ще раз запитання задачі. Яку дію треба виконати? (16+4=20) Запишемо короткий запис задачі і
розв’язання.
|
ІІ
– 4 з.
Розв’язання
1) 2 • 8 = 16 (з.)
– у 8 магазинах
2) 16 + 4 = 20 (з.)
Відповідь: Облаштували 20 залів.
Складемо
вираз до задачі. (2 • 8 + 4 = 20)
Творча
робота над задачею. (диференційовано)
Група
«А» – Скласти подібну задачу за виразом 3 • 5 + 6.
Група «Б» –
Скласти подібну задачу за малюнком і розв’язати виразом.
Група
«В» – Змінити в задачі одне число (2 на 3) і розв’язати задачу.
Фізкультпауза
для очей
4. Робота в групах.
Цікава математика.
Якщо
правильно розв’яжете приклади, то дізнаєтесь про що ми будемо говорити далі.
(Квадрат, прямокутник, периметр).
Група
№ 1. Розв’яжи приклади і прочитай слово.
24
: 3 : 2 = А
|
2
• 8 = А
|
2
• 4 = Д
|
2
• (15 : 3) = Т
|
3
• 6 : 2 = В
|
18
: 3 : 2 = К
|
3
• 5 = Р
|
|
3
|
9
|
16
|
8
|
15
|
4
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
Група
№ 2. Розв’яжи приклади і прочитай слово.
21
: 3 = И
|
2
• 7 = К
|
3
• 6 = О
|
12
: 3 = Н
|
9
: 3 = Т
|
3
• 7 = Я
|
3
• 8 = Р
|
15
: 3 = К
|
18
: 2 = М
|
24
: 3 = П
|
3
• 4 = У
|
|
8
|
24
|
21
|
9
|
18
|
5
|
12
|
3
|
4
|
7
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Група
№ 3. Розв’яжи приклади і прочитай слово.
2
• 7 = Т
|
3
• 4 = М
|
12
: 3 = Е
|
18
: 2 = Е
|
3
• 9 = Р
|
2
• 9 = Р
|
21
: 3 = И
|
15
: 3 = П
|
5
|
9
|
27
|
7
|
12
|
4
|
14
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Вправа
«Мікрофон». Закінчи речення.
Чотирикутник,
у якого всі кути прямі, називається … (прямокутник).
Чотирикутник,
у якого всі сторони рівні, називається … (квадрат).
Сума
довжин всіх сторін прямокутника називається … (периметр).
6. Що є спільного у
прямокутника і квадрата? (У них 4 сторони, усі кути прямі). А чим вони
відрізняються? (У прямокутника рівні лише протилежні сторони, а в квадрата –
всі сторони рівні).
Виконання
задачі № 574. Учні вимірюють довжину сторони квадрата, один учень біля дошки
пояснює, як обчислити периметр квадрата додаванням, а потім множенням.
Самостійна
робота.
Обчислити
периметр квадрата, що лежить на парті.
Самоперевірка.
Знайти
периметр прямокутника (усно).
VI.
Закріплення вивченого матеріалу.
1. Колективне
розв’язування задачі № 575.
Аналіз задачі.
Чи можемо ми зразу відповісти на запитання задічі? (Ні) Чому? (Тому що
невідомо, скільки важить гарбуз.) Чи можемо ми взнати, скільки важить гарбуз?
(Можемо. Він важить стільки, скільки 4 кавуни по 3 кг кожний. Значить, 4 • 3 = 12 кг важить гарбуз.)
Прочитаємо ще раз запитання задачі. Яку треба дію виконати, щоб дізнатися, на
скільки дане число більше, ніж інше? (12 – 3 = 9 кг) Відповідь: на 9 кг гарбуз важчий від кавуна.
2. Гра «Не
зіб’юсь».
Хто
може полічити до 30, але при цьому замість чисел, що діляться на 3, треба
говорити «Не зіб’юсь».
3. Задачі – вірші.
Зшили
півні черевики,
Щоб
ходити на музики.
Каблучками
тук-тук,
Вісім пар, а скільки
штук? (16)
Три
полички ми змайстрували
По 4
книжки на них поклали.
Нас
похвалили мама й тато
І попросили книжки
порахувати. (12)
На
обід 7 кошеняток
Позбігались
до стола.
Мама-киця
мишеняток
По 3
кожному дала.
І
собі ще трьох лишила.
Скільки всіх мишей
зловила? (24)
VII.
Рефлексія.
1. Вправа «Закінчи
речення».
А)
Сьогодні на уроці я дізнався … ;
Б)
Мені було цікаво … ;
В)
Мені було важко … ;
Г)
Я навчився … .
VIII.
Домашнє завдання.
Група
«А» і «Б» - № 576, 577, а група «В» - № 576.
Підніміть руку,
хто зібрав 2-3 горобини – ви працювали.
Хто зібрав 4-5
горобин – ви гарно працювали.
Хто зібрав 6-7 і
більше горобин – ви чудово працювали.
Молодці!
А тепер покажіть
свій настрій на кінець уроку!
Дякую за урок.
Література
1.
Сухарева Л.С. Математика.
2 клас : розробки уроків : до підруч. М.В. Богдановича, Г.П. Лишенка /
Л.С. Сухарева. – Х.: Вид-во «Ранок», 2013. – 416 с.
2.
Інтерактивні
технології навчання у початкових класах / Авт. – упор. І.І. Дівакова –
Тернопіль: Мандрівець, 2011. – 180 с.
3.
Савченко О.Я.
Дидактика початкової освіти: підручн. – К. : Грамота, 2012. – 504 с.
4.
Логачевська Т.,
Логачевська С. Індивідуалізація завдань для другокласників при розв’язуванні задач /
Т. Логачевська, С. Логачевська // Початкова школа. – 2014. – №2. – С. 17-22
Картка
№ 1.
Встав
пропущені числа.
3 • = 21 +
8 = 15
: 3 =
5 - 6 = 28
________________________________________
Картка
№ 2.
Порівняй,
постав знак > , < або = .
3 +
3 + 3 3 • 4
2 •
9 3 • 6
________________________________________
Картка
№ 3.
З’єднай
стрілками рівні вирази.
3+3+3+3+3 2 • 4
2+2+2+2 3 •
5
3+3+3 3
• 3
Група № 1. Розв’яжи приклади і прочитай слово.
24
: 3 : 2 = А
|
2
• 8 = А
|
2
• 4 = Д
|
2
• (15 : 3) = Т
|
3
• 6 : 2 = В
|
18
: 3 : 2 = К
|
3
• 5 = Р
|
|
3
|
9
|
16
|
8
|
15
|
4
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
____________________________________________________________________
Група № 2. Розв’яжи приклади і прочитай слово.
21
: 3 = И
|
2
• 7 = К
|
3
• 6 = О
|
12
: 3 = Н
|
9
: 3 = Т
|
3
• 7 = Я
|
3
• 8 = Р
|
15
: 3 = К
|
18
: 2 = М
|
24
: 3 = П
|
3
• 4 = У
|
|
8
|
24
|
21
|
9
|
18
|
5
|
12
|
3
|
4
|
7
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
____________________________________________________________________
Група № 3. Розв’яжи приклади і прочитай слово.
2
• 7 = Т
|
3
• 4 = М
|
12
: 3 = Е
|
18
: 2 = Е
|
3
• 9 = Р
|
2
• 9 = Р
|
21
: 3 = И
|
15
: 3 = П
|
5
|
9
|
27
|
7
|
12
|
4
|
14
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Група «А»
Скласти подібну задачу за виразом 3 •
5 + 6
Група «В»
Замінити в задачі число 2 іншим
числом і розв’язати задачу
Немає коментарів:
Дописати коментар